Stojany si oblíbili převážně závodníci, ale dobrá sada stojanů se v garáži hodí každému motorkáři.
Specifičnost dnešních modelů motocyklů je skvělá pro toto odvětví a nejrůznější formy ježdění, kterým se lidé věnují, ale existuje aspekt jízdy na motocyklu, který je nyní ve srovnání s minulými lety o něco složitější – údržba. Dříve byl téměř každý motocykl vybaven středovým stojanem, který umožňoval snadno podepřít zadní kolo ve vzduchu v případě, že jste potřebovali provést údržbu řetězu nebo vyměnit pneumatiku. Jak se motocykly stávaly více specializovanými, středový stojan se omezil na převážně cestovní stroje a některé adventure motocykly.
Uznávám, že právě u těchto typů motocyklů by středový stojánek prospěl nejvíce, ale každý motocykl potřebuje mít čas od času kola ve vzduchu. Proto se hodí mít sadu stojanů na motocykly. Důvodů je spousta, takže se pojďme ponořit do světa stojanů na motocykly.
Stojany pro motocykly 101
Řekneme to, co je zřejmé, ale v podstatě slouží stojany na motocykly ke zvednutí jednoho nebo obou kol ze země. Když se řekne stojany na motocykly, většinou se lidem vybaví závodní motocykly. Důvody jsou zřejmé: právě zde se nejčastěji setkáte se stojany používanými ve volné přírodě. U motocyklů přestavěných pro použití na závodních okruzích se obvykle odstraňuje boční stojan dodávaný z výroby, aby se snížila hmotnost a eliminovala možnost kontaktu se zemí v extrémních úhlech náklonu, což by mohlo vést k odlepení zadního kola od země a následné havárii. Stojánky se však nepoužívají jen u sportovních motocyklů, ale i u terénních motocyklů, zejména u motokrosových motocyklů bez postranních stojanů. Dokonce i cestovní vozy. Důvody jsou stejné: údržba.
Aby motocykl zůstal ve vzpřímené poloze, když se nepoužívá, nahrazují boční stojan stojany motocyklů. Minimálně zadní stojánek je vše, co je potřeba, aby se motocykl nepřevrátil, ale přední stojánek se může hodit i pro zvednutí předního kola nad zem. To je nezbytné v případě, že jezdec na svém motocyklu používá ohřívače pneumatik pro své pneumatiky určené pro závodní tratě, které potřebují hodně tepla, aby fungovaly co nejlépe. Ale všechny tyto řeči o závodění jsou ponořením se do plevele.
I když se se svým motocyklem nikdy nepodíváte na závodní dráhu, stojany stále slouží svému účelu. V neposlední řadě je to údržba motocyklu. Dostat zadní pneumatiku do vzduchu usnadňuje servis řetězu nebo řemene a samozřejmě ji potřebujete, pokud někdy plánujete výměnu pneumatiky. A přestože není povinné používat zadní stojan při výměně oleje, je užitečné mít motocykl ve vodorovné poloze a ne nakloněný na jednu stranu.
Zadní stojany
Zadní stojan je nejběžnějším typem stojanu, který, jak už název napovídá, zvedá zadní část kola a zvedá pneumatiku nad zem. U motocyklů s oboustrannými kyvnými rameny se pogumované výstupky na stojanu dotýkají kyvného ramene a vy táhnete nebo tlačíte rukojeť (která funguje jako páka) směrem k zemi. Místo pogumovaných výstupků je bezpečnější metoda, při níž se cívky navlékají do úchytů na kyvné vidlici. Stojan používá háčky, které se zaklesnou do drážek v cívkách, a vy zvednete kolo jako obvykle. Tato metoda je bezpečnější.
Pro motocykly s jednostrannými kyvnými rameny existuje jiný druh stojanu, který je vybaven pevným kolíkem, který je umístěn uvnitř náboje kola nebo nápravy. Dlouhá páka držáku působí tak, že po zatažení nebo zatlačení páky dolů se motocykl zvedne.
Aby bylo jasno: pro použití zadního stojanu není nutné mít odstraněný boční stojan z výroby.
Přední stojany
Pokud zadní stojan zvedá zadní část motocyklu, pak přední stojan zvedá, hádáte správně, předek! Stejně jako zadní stojany existují i dva různé typy předních stojanů. Jeden typ stojanů na vidlici používá pogumované podložky nebo polohovací kolíky, které buď podpírají spodní část trubek vidlice, nebo se do nich zasouvají. Pak se předek zvedá pomocí páky. Tyto stojany se snadněji používají, mají méně pohyblivých částí, a proto jsou lehčí.
Největší nevýhodou těchto stojanů na vidlice je však nemožnost otáčet řídítky ze strany na stranu nebo vyjmout trubky vidlic, pokud potřebují servis. Druhá možnost předních stojanů se nazývá trojitý stromový stojan (i když v jiných částech světa pro něj existují i jiné termíny). Tyto stojany používají kloubové rameno s čepem na konci, které zapadá do spodního trojitého stromu (jedna ze dvou objímek, které drží vidlici na místě) a zvedá předek nahoru stejně jako ostatní dosud zmíněné stojany. Jak pravděpodobně tušíte, velkou výhodou stojanu s trojitým stromem je, že se přední kolo může volně pohybovat ze strany na stranu, a pokud potřebujete provést práci s odpružením, můžete dokonce zcela vyjmout trubky vidlice.
Nevýhodou stojanů s trojitým stromem je, že jejich použití je o něco obtížnější, mají více pohyblivých částí, váží o něco více a ve většině případů je třeba zakoupit správný kolík, který zapadne do spodní části trojitého stromu. Pokud máte více než jedno kolo, může to vyžadovat zakoupení více kolíků.
Nůžkové zvedáky
Ačkoli téma stojanů upřednostňuje spíše sportovní, sportovní a sportovně-cestovní motocykly (stejně dobře fungují i na dobrodružných motocyklech), nezapomněli jsme ani na cestovatele. Také cruisery potřebují údržbu a zvedání kol ze země je stejně důležité. Ve skutečnosti to mají cruisery jednodušší. Protože typický rám cruiseru obepíná celý motor, jsou spodní nosníky rámu pod motorem ideálním – a vyváženým – místem pro zvedání nůžkovým zvedákem určeným pro motocykly.
Nůžkové zvedáky určené pro motocykly mají plošinu, na které motocykl sedí a která rozptyluje hmotnost. V nouzi jsme také viděli, že lidé používají automobilové podlahové zvedáky s kusem dřeva přes zvedací plošinu, aby se hmotnost rozptýlila. Není to ideální ani doporučené, ale ukazuje to, o kolik snazší je zvednout cruiser ze země ve srovnání se sportovním motocyklem.
Stojany na moto
Nakonec tu máme stojany na moto. Stojany na moto jsou určeny pro terénní motocykly, které mají také rám, na němž je uložen motor, jako je tomu u cestovních motocyklů, ale jsou podstatně lehčí, a dodávají se v několika různých tvarech a velikostech. Stojan na moto je v podstatě pevná, vyvýšená platforma, na kterou se motocykl posadí. Její umístění pod rámem představuje dobrý balanční bod, díky kterému se obě kola odlepí od země. Jezdci obvykle zvedají motorku z boků a zvedají pomocný rám jen natolik, aby se rám dostal nad stojan, i když existují dražší verze, které mohou zvedat a spouštět plošinu kopnutím páky, takže nemusíte vyhazovat záda, abyste motorku dostali nahoru. Ti šetrnější z nás se také uchýlili k opření kola o pětilitrový kbelík, aby dosáhli stejného výsledku. To však nedoporučujeme.
Krátká poznámka
Tyto zvedáky si nepleťte s motocyklovými zvedáky, které běžně vídáte v obchodech, prodejnách nebo servisních střediscích a které vyžadují, abyste na ně před zvednutím celého motocyklu do vzduchu položili celý motocykl (a přesto se kola neodlepí od země). Ačkoli jsou příjemné, budeme se prozatím vyhýbat motocyklovým zvedákům, protože ty jsou trochu mimo rámec toho, o čem zde mluvíme.